Evently

Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

Design it! Conference

Ako nám Stano Rykalský svojou prácou UX dizajnéra uľahčuje digitálny život

Stano Rykalský nám počas design.it venoval prudko odborný výklad, ktorým nás uniesol hlboko pod povrch príjemného scrollovania webstránok a app-iek. Ako so správnym UX-UI dizajnérom sa s ním o týchto komplexných disciplínach rozpráva tak ľahko, že na konci debaty o nich nadšene chcete vedieť ešte o čosi viac. Alebo na konci tohto rozhovoru, veď skúste.

D.it:  Čo ťa priviedlo k UX a UI dizajnu*

*pozn. redaktora: UX = User Experience, UI = User Interface

SR:   K dizajnu som sa dostal na strednej škole, keď sa mi podarilo stiahnuť si cracknutý photoshop (smiech), vtedy som prvýkrát začal na tutoriáloch skúšať a navrhovať jednoduché webové stránky. Mal som víziu, že by som si tým mohol privyrobiť popri škole. A keďže som študoval technický odbor, skôr informatický, tak som aj pokračoval v štúdiu informatiky, ale vždy počas štúdia som sa snažil privyrobiť si týmito jednoduchými „fuškami“. Robil som rôzne dizajny od loga alebo vizitky, až po malý web pre používateľa, ktorý potrebuje predávať skrutkovače, náradie alebo pneumatiky. Neskôr, postupne počas štúdia, som sa na projektoch v rámci školy snažil, aby môj projekt aj dobre vyzeral, nie iba fungoval. No a potom jedného dňa k nám prišli v rámci konferencie World Usability Day prednášať ľudia z Lighting Beetle a predstavili nám disciplínu User Experience dizajn, ktorá spájala môj skillset. Otvorilo mi to oči a zistil som, že toto je niečo, čo by som mohol robiť – keďže som nikdy nemal v pláne byť programátorom.

D.it:  Aký je rozdiel medzi UX a UI? Ktorému sa venuješ radšej?

SR:   Medzi UX a UI je rozdiel hlavne v tom, že UX dizajn je disciplína, ktorá zodpovedá za to, aby celý koncept, s ktorým v konečnom dôsledku používateľ príde do kontaktu, bol postavený na reálnych dátach. Na tom, že sme urobili výskum, v ktorom sme od ľudí zistili, aké majú problémy a potreby a že sa im budeme skutočne snažiť pomôcť. Snažíme sa vychytať všetky nedostatky použiteľnosti. UX dizajn nie je len pre weby a pre aplikácie, ale aj o tom, že keď prídete do predajne, tak sa v nej viete vysomáriť, viete nájsť to miesto, kde v nej získate svoje informácie. Alebo aj keď otvoríte knihu alebo nejakú brožúru, tak aj v rámci nich viete lepšie nastaviť umiestnenie jednotlivých informácií, aj samotné prevedenie tých informácii. Mali by byť čo najjednoduchšie, čo najľahšie na pochopenie atď. Pri jednom školení nám školiteľ povedal takú vec, že by sme mali informácie ponúkať takým spôsobom, aby im porozumel aj človek na základnej škole. To je naozaj dôležitá vec, pretože veľakrát sa pri testovaní rôznych webov a aplikácií stáva, že sa ľudia zasekávajú na detailoch a na tom, že nechápu obsahu, ktorý tam vidia. 

 

UX dizajn je v podstate celá kognitívna veda, kedy skúmame reakcie používateľov a snažíme sa vytvoriť pre nich čo najlepší zážitok. Narozdiel od toho je UI dizajn ako čerešnička na torte, kde celý overený koncept, ten dobrý základ, potrebuje dostať nejaký šat, aby odovzdal používateľovi aj emóciu. Čiže UI dizajn je vizuál. Ak by som to mal pomenovať na aute, tak pokiaľ na aute nie je karoséria, tak je to UX dizajn, ale akonáhle získa svoje správne tvary, lak a tak ďalej, tak už je to UI dizajn. 

D.it:  Ktorému sa venuješ radšej?

SR:   Rozhodne mám radšej UX dizajn, je to oveľa komplexnejšia disciplína. Neviem síce úplne posúdiť, či je zložitejšia ako UI dizajn, pretože aj vizuálny dizajnér musí riešiť rôzne maličkosti ako typografiu, teóriu farieb a podobne, čiže to nie je jednoduché. Ale UX je multidisciplinárna oblasť, v ktorej je človek neustále nútený zlepšovať sa a učiť sa nové veci. Musíte vždy myslieť na to, že nemáte pravdu a potrebujete spätnú väzbu. Na tom je to celé postavené.  

D.it:  Aké vlastnosti by mal mať UX a UI dizajnér?

SR:   UX aj UI dizajnér by mal byť určite empatický, mal by byť kritický a mal by hájiť stanovisko používateľa. Mal by byť jeho ochrancom, chcieť, aby používateľ nemal problémy, vedel sa zorientovať, dosiahol cieľ pri interakcii s produktom, službou, webom či aplikáciou.

D.it:  Vyzerá to, že táto práca je zlúčením viacerých odborov. Je to preto náročnejšie?

SR:   Áno, UX dizajn je zlúčením viacerých odborov a viacerých disciplín, a preto je vnímaný ako veľmi komplexná vec. Človek musí vedieť robiť výskum, musí vedieť komunikovať s ľuďmi, nie byť zatvorený v kancelárii, rozumieť pravidlám dizajnu, chápať technické obmedzenia alebo technické požiadavky a zároveň aj biznis požiadavky. Vždy sa snažíme byť akoby advokátom používateľa, ale je naozaj dôležité myslieť na to, že v konečnom dôsledku sa snažíme splniť biznis ciele, aby bol aj klient spokojný a prinášalo mu to pridanú hodnotu v ďalších rokoch. Cieľom UX dizajnu je nastaviť správny pomer biznisu a používateľskej stránky. Aby teda používateľ nebol nejakým spôsobom ukrivdený alebo tlačený do niečoho, čo je pre neho nepríjemné a zároveň, aby to prinášalo klientovi lojalitu a to, že používatelia sa vracajú k jeho službe a produktu radi. Áno, je to náročné, ale neviem posúdiť, nakoľko je to náročnejšie ako vizuálny dizajn.

D.it:  Musíte klientom vysvetľovať, čo vlastne robíte, alebo za vami chodia s presnou predstavou?

SR:   Klienti za nami chodia vždy s nejakou predstavou a tá je rôzna. Vždy vedia, že nejakým spôsobom celý UX dizajn alebo celý proces User Experience alebo Customer Experience prístupu im vie priniesť benefity, čo sa týka fungovania ich biznisu a zároveň spokojnosti používateľov, ale vždy musíme spoločným dialógom dotvoriť celkové očakávania projektu. Klient síce príde s predstavou, ktorá je vždy v nejakej odchýlke od toho, čo je v konečnom dôsledku potrebné, ale to je úplne v poriadku, pretože to, čo ten projekt potrebuje a vyžaduje si musíme spoločne s klientom dohodnúť. Znamená to, že my zistíme, aké sú jeho potreby a problémy, ktoré treba riešiť, zároveň aké sú potreby a problémy jeho klientov a zákazníkov alebo používateľov toho, čo chce vytvoriť a následne si spoločne nastavíme očakávania a potreby projektu. Tých metód je veľké množstvo a tie správne je potrebné vybrať vždy spoločne.

UX je multidisciplinárna oblasť, v ktorej je človek neustále nútený zlepšovať sa a učiť sa nové veci. Musíte vždy myslieť na to, že nemáte pravdu a potrebujete spätnú väzbu.
D.it:  Ak má klient dobré produkty ale veľmi zlý web, koľko času si má vyhradiť na jeho úplnú prestavbu?

SR:   Na to, koľko času na projekt, napríklad na prestavbu webu potrebujete, sa nedá odpovedať úplne jasne, pretože to je prípad od prípadu, ale určite sa môžete spoľahnúť na to, že to bude trvať niekoľko mesiacov, pretože vždy treba analyzovať najskôr to, aké problémy máme. Niekedy prídu ľudia iba s pocitom, že ich web je zastaralý a nevyzerá dobre a nevedia úplne identifikovať to, v čom je problém. V prvej fáze určite treba urobiť test webu, identifikáciu jeho nedostatkov a potom sa rozhodnúť akou cestou ísť. Potom do toho prichádzajú ďalšie veci, ako zastaralé technologické zabezpečenie webu a jeho funkcií a samozrejme aj to, že už vyzerá zašlo. Preto, keď vidíme, že naše zlepšenia už fungujú, ale nie sme úplne spokojní s tým, ako náš web umožňuje rozširovať našu ponuku a je ťažké ju obhospodáriť, potrebujeme zmeniť nielen to, čo používateľ vidí a s čím prichádza do styku, ale aj to, čo je za tým, celú tú logiku. Vtedy je naozaj dobré zvoliť zmenu celého webu. Navrhne sa od začiatku podľa potrieb biznisu a používateľa a vtedy to bude naozaj dobre fungovať. Môže to trvať niekoľko mesiacov, bude to stáť veľa peňazí. Ale vždy treba začať od toho, že zistíme, aké sú problémy nášho webu a na základe toho sa ho rozhodneme zlepšiť, alebo úplne prestavať.

D.it:  Spomenieš si na nejaké aplikácie, pri ktorých by si si povedal, že tam UX dizajnéri urobili naozaj dobrú prácu?

SR:   Aplikácia, pri ktorej mám naozaj dobrý pocit z používania je napríklad Slack – slúži na komunikáciu v rámci firmy alebo skupiny ľudí na to, aby ste sa dohodli. Ľahko sa používa a hlavne, už pri prvom použití sa v ňom človek dokáže rýchlo orientovať. Potom je to aplikácia YouTube, ktorá neustále progresívne zlepšuje všetko to, akým spôsobom funguje. Ľudia stále radšej používajú jej mobilné prevedenie než prehliadačové. Ďalej je tu Duolingo, aplikácia, ktorá je veľmi dobrým spojením gamifikácie a vzdelávania. To je môj tretí favorit, čo sa týka použiteľnosti – tam si dali naozaj záležať na tom, aby ten zážitok z aplikácie aj celého produktu bol čo najlepší.

 

photo by @Jakub Kovalík

Zdieľaj