design.it! by Žltý
Prednáškou s rýchlym tempom (a blikajúcim DESIGN IT! slidom, ktorým si navždy kúpil naše srdcia) zaklincoval úvodný ročník našej konferencie Martin Jenča. Rovnako rýchlym tempom zhltnete aj tento rozhovor s ním o práci aj nepráci – čestné dizajnové!
Ž: Nikdy neviem, ako sformulovať odpoveď na túto otázku tak, aby neznela oficiálne ako veta z webu alebo strašne hlúpo, kedy vlastne nikto nevie, čo znamená. Ale skúsim to. Milk štúdio sa venuje vizuálnej komunikácii, brandingu a dizajnu. Snaží sa, aby vizuálna komunikácia a značky, na ktorých pracuje, boli odlišné natoľko, aby mali možnosť uspieť. To je jadro, kam svoju prácu smerujeme.
Ž: Napríklad aby hovorili správnym jazykom, spôsobom, ktorý osloví publikum, ktoré potrebujú. A aby boli jednotné naprieč všetkými komunikačnými kanálmi.
Najviac ma baví začiatok, kedy je potrebné identifikovať, čo treba urobiť, rozanalyzovať to a navrhnúť koncept tak, aby všetko fungovalo. Aj si osobne myslím, že ak sa do tejto časti investuje dostatok času, celá práca je urobená rýchlejšie.
Ž: Určite by som chcel, aby sme o päť rokov mali viac medzinárodných klientov a viac komunikovali smerom von. To máme našliapnuté a na tom sa snažím pracovať. Rovnako by som si želal, aby sa rozširovala a rástla naša vydavateľská činnosť, pretože je to veľmi pekná práca, ktorá vie na seba navyše aj zarobiť.
Ž: Pekné obrázky.
Ž: Mňa celkovo na práci najviac baví začiatok, kedy je potrebné identifikovať, čo treba urobiť, rozanalyzovať to a navrhnúť koncept tak, aby všetko fungovalo. Aj si osobne myslím, že ak sa do tejto časti investuje dostatok času, celá práca je urobená rýchlejšie.
Ž: Hm, nenapadá mi ani tak konkrétna značka, ako skôr štúdio, ktoré sa im venuje. Veľmi sa mi páči práca štúdia Pergamen z Trnavy, myslím, že to robia najlepšie na Slovensku. Rovnako, aj keď možno mimo vizuálnej komunikácie, ma baví prístup k dizajnu produktov značky Buffet Clothing. Síce to nie je dizajn v zmysle, v akom ho robím ja, ale je to tiež dizajn.
Ž: Popkultúra ako taká je pre mňa extrémne dôležitá vec. Niečo ako osobná energia na to, aby som sa zabavil a aby som vedel fungovať. Je veľmi nepekné pozerať sa iba jedným smerom a tváriť sa, že popkultúra neexistuje, lebo je lacná.
Ž: Myslím, že je to škoda a človek sa tým o veľa ukracuje. Aj lacná popkultúra vie byť pre mňa obohacujúca, nielen ako zábava, ale aj ako nositeľ inšpirácie a myšlienok. Preto ma aj tá úplne najhoršia popkultúra baví a považujem ju za opodstatnenú.
Ž: Mňa najviac oslavujú tí, ktorí nie sú grafickí dizajnéri a nerobia to remeslo, aké robím ja. Myslím si totiž, že ma to vie viac posunúť.
Je veľmi nepekné pozerať sa iba jedným smerom a tváriť sa, že popkultúra neexistuje, lebo je lacná.
Ž: Napríklad na By Design Conference to bol Ryan Singer, čo je stratég z Basecampu, ktorý veľmi pekne hovoril o tom, ako rozanalyzovať a identifikovať problém a ako ho adaptovať tak, aby sa s ním dalo ďalej pracovať. Zároveň o tom hovoril spôsobom aplikovateľným aj na nepracovné, bežné veci v živote. Takže to bolo obohacujúce nielen pracovne, ale aj osobne. A potom ma ešte oslovujú speakri, ktorí sú veľmi živí, alebo drzí a prinášajú témy, ktoré sú možno na hrane. Žiadne nudné prednášky, skôr performance – to robí napríklad Eike König alebo Joshua Davis.
Ž: Určite.
photo by @Jakub Kovalík