Evently

Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

Design it! Conference

Mikina Dimunova, Design it!

Parížom inšpirovaná MIKINA DIMUNOVÁ aj o tom, akých klientov si priťahuje

Inšpiruje ju cestovanie a miluje sa hrať. Taká je Mikina Dimunová. Verí, že jej klienti ju definujú a priťahuje si ich sama. A my vieme, že je to jej štýlom a šarmom, ktorý z jej práce viditeľne sála.

Ako by si opísala svoju prácu?

Moja práca je veľmi hravá. Moja mama vždy hovorí – „hrala si sa celé detstvo a hráš sa dodnes“ – a to ma úplnú pravdu, lebo keď robím značky, tak je to ako keby som obliekala bábiky. Značke vymyslím meno, ako tej bábike, oblečiem ju do nejakých pekných šiat, vymyslím jej povahové vlastnosti, komunikáciu a štýl, akým bude rozprávať s ostatnými.

Štyri roky si žila v Paríži. Aký máš pocit, keď si spomenieš na toto mesto?  V čom ovplyvnilo tvoju profesionálnu tvorbu?

Paríž je mesto, kde sa veľmi rada vraciam. Je to mesto, v ktorom som sa našla. O Paríži sa ťažko hovorí, lebo je o čom a je to na dlhé diskusie. No profesne, som si tam veľa všímala verejný priestor a práve ten ovplyvnil moju tvorbu. Chodíte po uliciach a ten dizajn ani nevnímate, len si poviete, že celé je to tam tak kompaktne krásne. Grafický dizajn vo verejnom priestore je diskrétny a tak klasický, že neviete, že tam je, a on tam je. To mi utkvelo a stalo sa kľúčovým pri mojej práci.

V akom prostredí rada tvoríš?

Rada sa zavriem aj do dvoch metrov štvorcových a viem tak stráviť mesiace. Zároveň, čím som staršia, tým viac pracovne cestujem. Čím dlhšie tvoríte, tým viac potrebujete vonkajšie vnemy. Veľmi rada pracujem počas takýchto ciest a stáva sa mi, že posuniem veci úplne iným smerom, ako keby som ostala vo vlastnej bubline.

V jednom rozhovore si raz spomenula, že najviac peňazí minieš na fonty. Prečo je to tak? 

Áno, lebo nemôžete všetko robiť sami. Nemôžete byť aj type designer, art director, kurátor… mám rada mix vplyvov. Zoberiem si font, ktorý by som sama nevytvorila a viem, že je to element, ktorý mi danú vec obohatí, dodá výsledku ďalší rozmer. Myslím, že je dôležité kompilovať rôzne vplyvy a vytvárať originalitu v nových spojeniach, lebo všetko tu už vlastne bolo. My dizajnéri môžeme tvoriť nové pohľady na veci, ktoré sú známe.

 

Mikina Dimunova, Design it!

Mikina Dimunova, Design it!

Mikina Dimunová vo svojom štúdiu, fotka od: Martin Sirotný

Aká je tvoja love brand?

Značky mám veľmi rada, čiže neviem, či viem povedať len jednu – ale dobre, poviem jednu, takú paradoxnú! Je to japonská značka Muji, čo v japončine znamená „no brand“. Táto značka nebranduje svoje veci a pritom produkty sú niečím konzistentné a som ju schopná rozpoznať aj bežne na ulici, pritom štýl je veľmi utilitárny a neviditeľný. Mám rada nenápadnosť vo všetkom.  

Vieš definovať, aký typ klientov si ťa vyberá? V tvojom portfóliu sú najmä fashion & beauty značky.

Ja by som svojho klienta nazvala vizuálne gramotným. Môj klient mi väčšinou vie v dizajne aj pomôcť. Nie je to klient, ktorý mi hádže polená pod nohy, ale naopak, je istým spôsobom osvietený. Môj klient ma definuje a myslím si, že môj klient je taký, akého som si sama pritiahla. Ako sa aj hovorí, že čo si, to si aj pritiahneš (smiech).

S ktorou značkou spolupracuješ najradšej a prečo?

S každou. S každou značkou to je tak, že jeden deň to môže byť „hard time“, pretože riešime niečo, kde sa nezhodneme a na druhý deň príde iný klient, ktorý ma v niečom poteší a potom sa to zase vystrieda. Aj konfliktné situácie dokážu priniesť ovocie, takže to nevnímam zle. Mám klientov, ktorí ma veľmi vysoko podnecujú, s tými robím rada. Je to napríklad Neva Oslo, kde to naozaj funguje tak, že stačí, že sa na seba pozrieme cez Skype a zrazu to je celé hotové (smiech), to je už tak vysoko-efektívny typ spolupráce, ktorý mám naozaj rada.

Kto je tvoj najväčší kritik?

Moja mama (smiech). Ale je to dobré. Vždy, keď niečo robím, tak sa opýtam samej seba: „čo na to povie moja mama, hmm… bude spokojná?“ (smiech). Potom je to moja staršia dcéra, ktorá je tiež veľmi vizuálne vnímavá a mám pocit, že to má v oku. Príde a povie, rovno: „toto nie!“.

 

Mikina Dimunová na Design it! Conference 2019, fotka od: Jakub Kovalík

Stojíš aj za platformou En Encre. Mohla by si nám o nej povedať viac? Ako vznikla? Čomu sa v nej so svojimi dcérami venuješ?

En Encre [an ankre], po francúzsky znamená „v tuši“ – in ink. Ten názov vznikol v momente, keď moja staršia dcéra začala písať a ja som pochopila, že celý život píšem tušom a ona to preberá. Tak som si povedala, že je načase tomu dať meno a založiť platformu, pod ktorou môžeme pracovať spolu aj oddelene. Ja si môžem tvoriť viac voľné „Fine Art-ové“ veci, ktoré neviem úplne zašiť pod Mikinu Dimunovú, lebo tam majú klienti, odo mňa, špecifické očakávania. En Encre je naozajstná sloboda, ale dá sa pod ňou tvoriť aj branding. Ak je klient otvorený tomu, že vizualita jeho brandu môže byť živelná organická a mne to koncepčne dáva zmysel, tak mu navrhnem: „neurobí vám to Mikina Dimunová, urobí vám to En Encre“ a to je ponuka, ktorá sa neodmieta (smiech).

 

photo: Jakub Kovalík
Fotky Mikiny v jej ateliéri: Martin Sirotný

Zdieľaj