To, čo je pre mnohých záhada, môže byť pre IVANA ULIČNÉHO zábava
Efekty či 3D modely sú u neho na bežnom poriadku a v štúdiu Alien to veru vedia robiť veľmi dobre. Prezradil nám, čo sú to render farmy, čo odporúča mladým dizajnérom, ale aj aký je proces tvorby reklamného spotu.
U mňa sa to prepája tak, že robím všetko naraz (smiech). Počas toho, ako dostanem zákazku, ktorej sa venujem, tak musím ešte dohliadať na ďalšie joby. Vždy to je viac, než len jedna práca.
Pracujeme s agentúrou, prípadne s ideou prichádza klient. Keď si to praje klient, niekedy prichádzame s kreatívnym nápadom aj my. Máme na to ľudí, ktorí robia kreatívu, ale väčšinou pracujeme pre agentúry, ktoré majú klientov, odtiaľ príde idea a my to potom niekedy posúvame trošku ďalej v rámci animácie alebo 3D-čka. Niečo nadizajnujeme, niečo dotvoríme, ale agentúra si to celé musí ošéfovať.
Iba modelovanie trvalo vyše mesiaca, pretože tam bolo veľmi veľa pierok. Človek, ktorý ju modeloval, musel pierka na sovu ukladať ručne, inak sa to nedalo spraviť. Náročné na tom je, že keď sa sova hýbe, tak pierka sa medzi sebou nemôžu prekrývať. Sú to tenké „plainy“, voláme to plochy, na ktorých sú textúry pierok a musí to byť spravené tak, aby sa to neprekrývalo aj v rôznych pozíciách, čiže je to fakt piplačka.
Prebiehalo to klasicky. Dostali sme zadanie, spravil sa storyboard, pripravili sme modely, ktoré sa schvaľovali s klientom a režisér dotvoril celú ideu, urobil sa shooting board, natočilo sa to, vymodelovali sa scenérie. Celý čas sme to konzultovali s režisérom a posielali agentúre, schvaľovali to s klientom. Je tam toho strašne veľa, modelovanie charakterov, prostredí, ktorých bolo viacero a boli naozaj rôznorodé. Potom tam bol rendering, samozrejme compositing aj svietenia, grading, simulácie. Pracovalo na tom celé štúdio a trvalo to dosť dlho, asi 4 mesiace, ale s tým, že sa na tom nerobilo vkuse. Je tam nejaký schvaľovací proces a niekedy čakáme, vymýšľame nové veci, meníme, čiže vždy sa to rozbieha a postupne sa pritvrdzuje a k záveru na tom robí viac a viac ľudí. Ale snažili sme sa to premakať.
Ivan Uličný v ALIEN studio, fotka od: Martin Sirotný
Ja robím väčšinou také veci, že nastavujem scény, render a materiály. Neanimujem postavičky alebo tak. Najviac ma baví, keď si urobím prvú scénu, ktorú vyrendrujem a upravím a vidím ju, ako bude vyzerať. A samozrejme, keď je to skoro hotové a už vidím zábery v programe jeden za druhým, ako sú rozanimované, ako fungujú a dolaďujeme iba detaily. Najlepšie je, keď máme čas ešte to nejak doladiť. Veľmi ma baví, že z ničoho vznikne na konci niečo. Na začiatku môžeme mať taký pocit že „fú, neviem, ako to stihneme a ako to spravíme“ a zrazu to je hotové. Človek robí, robí a robí a zrazu to tam je.
Fotogrametria je v podstate skenovanie – nafotia sa fotky daného objektu alebo priestoru a pomocou softvéru sa to potom spojí do 3D modelu. Je to ako 3D sken z fotiek. Motion Capturing sa používa hlavne vo filmoch, v hrách alebo niekde, kde potrebujeme rozanimovať charaktery postavy. Herec si dá oblek a jeho pohyby v obleku sa nasnímajú do počítača a potom sa použijú na danú postavičku. Pohyb pôsobí realistickejšie, keď je nasnímaný technikou Motion Capture, ako keby to animátor musel robiť ručne. Pohyb znamená veľmi veľa vecí súčasne. Keď sa človek hýbe, tak nepohne vždy len rukou, vždy pohne celým telom, je tam výraz, póza. My sme naučení odmalička na to, rozpoznávať ľudské gestá. Sme veľmi nároční na to, ako vidíme pohyb. V tom pohybe vidíme každú nedokonalosť. Náš mozog je tak naprogramovaný. Je to, ako keď vidíme vo filme 3D herca a aj keď je to super spravené, tak vždy vieme, že aha, ten je umelý, tam mi niečo nesedí. Takže sa používajú reálni herci namiesto toho, aby to animátor celé sám animoval.
Vkuse? To bolo už dávno, ale možno tak pár dní so spánkom, hodinovým či dvojhodinovým. Boli také časy, že som mal spacák, perinu, oblečenie na noc, kefku, všetko som mal v robote (smiech), ale už sa tomu snažím vyhýbať.
ALIEN studio ocenenia, fotka od: Martin Sirotný
Ono sa to stále posúva ďalej. To, čo robíme teraz, je obrovský rozdiel než to, ako sme pracovali pred desiatimi alebo piatimi rokmi. Jednak tie počítače sú už oveľa výkonnejšie, čiže všetko ide rýchlo. Častokrát už využívame real-time rendering, teda hneď počas procesu výroby modelu vidíme ako bude vyzerať, aj keď v slabšej kvalite. Tie 3D scany (fotogrametria, pozn. red), využívame, keď tvoríme prostredie: prírodu, lesy, skaly a podobne, tak použijeme naskenované objekty z rôznych databáz. Sú na to firmy, ktoré sa tomu venujú a ľudia po celom svete to používajú. Existuje veľa nových softvérov, ktoré sa snažíme používať a vždy sledujeme, čo je na trhu nové.
My využívame render farmu každý deň. Neviem si predstaviť, že by sme existovali bez render farmy. Naša je však niekde v zahraničí.
Ja som začínal tak, že som si otvoril Help v 3ds Maxe (smiech), bez internetu, lebo internet sme vtedy nemali. Z jednotlivých disciplín si človek potom ľahko vyberie, čomu sa chce venovať. V dnešnej dobe už je toho na internete veľmi veľa. Človek si ľahko nájde tutoriál na Youtube, na internete alebo na platených weboch, hocikde. Keď potrebujem napríklad nový plugin, tak si to rovno vyhľadám a vidím, ako sa s tým pracuje. Samozrejme, softvéry alebo respektíve firmy, ktoré predávajú softvéry, majú v rámci svojich stránok navyše aj tutoriály, čiže je to teraz oveľa jednoduchšie. Podstatnejšie však je, že keď chce niekto začať s 3D-čkom, tak sa musí obrniť určitou dávkou trpezlivosti. Nepôjde to zo dňa na deň, lebo je to veľmi obsiahle a môže sa to pokojne učiť rok-dva len základy, ak na tom bude robiť každý deň po večeroch. Nie je to tak, že za mesiac sa človek niečo naučí dokonale.
Myslím si, že veľa ich nie je. Bolo by aj celkom vhodné, aby pribudlo viac 3D-čkarov. Možno že sú, možno, že poodchádzali aj do zahraničia kade-tade, vždy počujem, že nejaký Slovák je v Hollywoode. Sú tu štúdiá, sú tu ľudia, ale že by to tak nejak prekypovalo 3D-čkarmi, tak ten pocit nemám.
Fotky z konferencie od: Jakub Kovalík
Fotky Ivana v ALIEN studio: Martin Sirotný